World Best Bboys 2012
torsdag 19 november 2015
onsdag 18 november 2015
Projekt Bmw del 2
Här har det hänt lite med bygget.
Motorn färdig & sitter på plats.
Underredet är målad.
Bakvagnen målad.
Instrumentpanelen är målad.
Och även stolarna )
tisdag 17 november 2015
måndag 16 november 2015
Filmer från förr
Här kommer det lite filmer från förr i tiden,med lite olagliga,roliga,busiga saker man hade för sig då :)
Getaway In Uddevalla
09-05-09
söndag 15 november 2015
T-shirtar
Japp,var länge sen nu :)
Faktiskt så var det så,men..dessa är t-shirtar farsan hittade i huset,som jag inte har sett på mååånga år :)
Framsida
Baksida
Detta var en långärmad tröja,men var lite trasig i ärmarna så nu klippte jag ner den till kortärmad istället.
Framsida
Framsida
(Undrar vilket årtionde Ginza hade sån logga )
Framsida
Framsida
Baksida
(Man kan undra hur den målerifirman hade reklam för Jameson whisky på ryggen?
Kanske är ett hemmagjort "stryka-på-tryck"..jag vet faktiskt inte..)
Framsida
Framsida
Framsida
Baksida
(Har två sånna här t-shirtar,som man fick när man sommarjobbade för kommunen,(fick hela 40kr i timmen då...) jag jobbade tre somrar på Åtorps tennisbana i Munkedal,år 97,98,99..)
lördag 14 november 2015
Veckans retro
Fredagen den trettonde, som inträffar en till tre gånger varje år, är enligt skrock en otursdag.
Bakgrund och historik
Föreställningen om fredagen den trettonde som olycksdag kan tidigast beläggas i mitten av 1800-talet, och verkligt spridd bland folk i allmänhet blev den först på 1900-talet.
Idén vann anklang inte minst inom litteraturen, till exempel i Thomas L. Lawsons roman Friday, the Thirteenth (1907), som handlar om panik bland börsmäklare på Wall Street.
Först under decennierna därefter började man på allvar uppfatta fredagen den 13 som en dag då man borde ta sig i akt, och under de senaste decennierna har vi fyllt på mytfloran genom att söka oss tillbaka i historien på jakt efter diverse olyckor som sägs ha inträffat på datumet ifråga.
Ett av de senaste tillskotten är att ett betydande antal ordensmedlemmar från Tempelherreorden blev fängslade av Filip IV av Frankrike fredagen den 13 oktober 1307 på order av påven Clemens V.
Många av dessa torterades och avrättades dessutom.
En annan hypotes grundar sig på att Jesus hade tolv lärjungar, och när Jesus förråddes var Judas Iskariot den trettonde vid bordet. Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns sammanlagt tretton personer och att Jesus korsfästes och dog på långfredagen.
Vidare finns i den nordiska mytologin en berättelse om hur svekets och ondskans gud Loke kom som den trettonde gästen till ett gästabud i Valhall och sedan lurade blinde Höder att skjuta sin egen bror Balder till döds med en mistelpil.
Folktro
Fredagen betraktades i det gamla bondesamhället som ett slags helg- och vilodag, en dag som var olämplig att börja med ett arbete på och det man gjorde fick inte vara bullersamt.
Det var också olämpligt att starta en resa, särskilt en längre mer äventyrlig resa, särskilt till sjöss.
Talet 13 betraktas som ett magiskt tal inom folktro och magi.
Fobier
Triskaidekafobi (av grekiskans treiskaideka ’tretton’ och phobos ’rädsla’) är fobi för talet tretton och fobi för fredagen den trettonde specifikt kallas paraskavedekatriafobi eller paraskevidekatriafobi" av grekiskans Παρασκευή (paraskeví) ’fredag’, δεκατρείς (dekatreís) ’tretton’ och φοβία (fobi) ’rädsla’.
Statistik
Enligt en omfattande olycksgranskning som försäkringsbolaget Trygg-Hansa gjort inträffar nästan sju procent färre skador under fredagen den 13 än under en genomsnittlig dag och tre procent färre skador fredagen den 13 än under en genomsnittlig fredag.
Bakgrund och historik
Föreställningen om fredagen den trettonde som olycksdag kan tidigast beläggas i mitten av 1800-talet, och verkligt spridd bland folk i allmänhet blev den först på 1900-talet.
Idén vann anklang inte minst inom litteraturen, till exempel i Thomas L. Lawsons roman Friday, the Thirteenth (1907), som handlar om panik bland börsmäklare på Wall Street.
Först under decennierna därefter började man på allvar uppfatta fredagen den 13 som en dag då man borde ta sig i akt, och under de senaste decennierna har vi fyllt på mytfloran genom att söka oss tillbaka i historien på jakt efter diverse olyckor som sägs ha inträffat på datumet ifråga.
Ett av de senaste tillskotten är att ett betydande antal ordensmedlemmar från Tempelherreorden blev fängslade av Filip IV av Frankrike fredagen den 13 oktober 1307 på order av påven Clemens V.
Många av dessa torterades och avrättades dessutom.
En annan hypotes grundar sig på att Jesus hade tolv lärjungar, och när Jesus förråddes var Judas Iskariot den trettonde vid bordet. Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns sammanlagt tretton personer och att Jesus korsfästes och dog på långfredagen.
Vidare finns i den nordiska mytologin en berättelse om hur svekets och ondskans gud Loke kom som den trettonde gästen till ett gästabud i Valhall och sedan lurade blinde Höder att skjuta sin egen bror Balder till döds med en mistelpil.
Folktro
Fredagen betraktades i det gamla bondesamhället som ett slags helg- och vilodag, en dag som var olämplig att börja med ett arbete på och det man gjorde fick inte vara bullersamt.
Det var också olämpligt att starta en resa, särskilt en längre mer äventyrlig resa, särskilt till sjöss.
Talet 13 betraktas som ett magiskt tal inom folktro och magi.
Fobier
Triskaidekafobi (av grekiskans treiskaideka ’tretton’ och phobos ’rädsla’) är fobi för talet tretton och fobi för fredagen den trettonde specifikt kallas paraskavedekatriafobi eller paraskevidekatriafobi" av grekiskans Παρασκευή (paraskeví) ’fredag’, δεκατρείς (dekatreís) ’tretton’ och φοβία (fobi) ’rädsla’.
Statistik
Enligt en omfattande olycksgranskning som försäkringsbolaget Trygg-Hansa gjort inträffar nästan sju procent färre skador under fredagen den 13 än under en genomsnittlig dag och tre procent färre skador fredagen den 13 än under en genomsnittlig fredag.
fredag 13 november 2015
Några bra sätt att sabba en perfekt fungerande motor del 3
Avgassystem anses ofta bara vara rör som leder, äää....avgaser iväg från motorn och många är som har fallit för frestelsen att byta ut orginalskapelsen till något som blänker och/eller låter mer.
Det florerar också många myter och sanningar om hur man ska ha det.
Tre tum, två tum, tomatburk i slutet, propeller där bak mm. .
För traditionens skull så ska vi använda oss av vår standardhjälte, den här gången är det Patte, 21-år som får smaka på kändisskapet.
Patte har precis bestämt sig att piffa upp sin Mazda 323 (F!!!!) med nytt avgassystem.
(jag pajjade avgas på en sådan idag faktiskt, så det är lite av "true story") Efter många timmars tittande på Fast and Furious och bläddrande i diverse bil-blaskor så är saken klar! Man *ska* ha 3-tums system...
Dagen efter åker Patte till lokala avgaskrängaren som prompt ritar upp ett skräddarsytt system för xxxx kronor.
Problemet är bara att det är lite trångt runt motorn....äsch, det blir bara krångligt att dra nya rör där, så det får bli tre tum från katten och bak...
Sagt och gjort, efter några veckor (dom hade så mycket att göra på avgasfirman) och för många tusenlappar senare så sitter det där!
Stort kromat 3,5-tums slutrör pryder det hela (ickeperforrerat sådant, det blev för dyrt annars ju!).
Dags att vrida om nyckeln och köra därifrån....hmmmmmm...det låter ...hmmmm....annorlunda....det låter mycket också.
Några dagar senare kommer Patte till insikt att det kanske inte var så bra ide.
Först och främst så låter bilen som en Trabant i en plåthink, för det andra så smäller det lite när man släpper på gasen (men det är bara rejsigt tycker han i början...).
Värst av allt, kompisar som åker bak drabbas av mystiskt illamående efter längre turer...
jaa, storleken på baggaget och resonans vid 3000 varv/110km/h på femman råkar vara prick avstämd med resonansfrekvensen för hans polarens Kricke kranium (han har ett stort huvud!)
Effekten har ökat litegrann (mätt med Pattes bakdel) , men det känns som att bilen drar sämre på låga varv...
Hmmm...var det rätt gjort??
Svar: nope...
Vad Patte har missat är att han har:
1. Sugmotor med liten volym.
2. Orginal grenrör och katalysator kvar.
3. Övergång från kanske 1,7 tum till 3 tum gjord på måfå där den passade bäst avgasmecken under karrosen.
Denna "trimm" gav pyttelite extra toppeffekt, men missanpassade rörstorlek ger upphov till alla möjliga sorts resonanser, stående vågor och konstiga dippar på vridkurvan.
3-tums rör är definitivt på tok för stort för Pattes bil, även om hans idol "Mazdamannen" har sådant på sin bil.
Vad skulle vara optimala systemet på sådan bil? Hmm...troligtvis ett välutformat extraktorrör, kopplat genom mjuka böjjar till friare katalysator, sen vanliga 2-tums rör till lite friare slutdämpare...om man måste ha flashigt slutrör, välj gärna att perforrerat sådant så slipper du stå ut med gälla resonans som ofta uppstår på sugmotorer när avgaser lämnar ett tvärt avhugget rör. (Tänk dig kanonmynning med hål på sidorna)
Avgaser är varma och dom kyls ner allt eftersom dom förflyttar sig genom rören.
Allmänna aslagen (PV=nRT) säger att volymen för varm gas är större än för kall gas, dvs. det är första biten från motorn som räknas mest, och det är där som grova rör hjälper...
En sugmotor kan också få hjälp av. s.k. extraktorprincipen där ljudvågorna hjälper tömning av cylindrar.
Detta hjälper dock oftast vid vissa varvtal (beroende på längden på grenrören), och kan ge lite skumma vridkurvor.
Effekten märks tyvärr mest på tvåtaktsmotorer som inte har några ventiler utan är beroende av "tvångsevakuering" av gaser...
Beräkning av extraktorrör är lite av svart konst och jag har en känsla av att många har vagt koll på hur resultaten kommer att vara.
Det florerar också många myter och sanningar om hur man ska ha det.
Tre tum, två tum, tomatburk i slutet, propeller där bak mm. .
För traditionens skull så ska vi använda oss av vår standardhjälte, den här gången är det Patte, 21-år som får smaka på kändisskapet.
Patte har precis bestämt sig att piffa upp sin Mazda 323 (F!!!!) med nytt avgassystem.
(jag pajjade avgas på en sådan idag faktiskt, så det är lite av "true story") Efter många timmars tittande på Fast and Furious och bläddrande i diverse bil-blaskor så är saken klar! Man *ska* ha 3-tums system...
Dagen efter åker Patte till lokala avgaskrängaren som prompt ritar upp ett skräddarsytt system för xxxx kronor.
Problemet är bara att det är lite trångt runt motorn....äsch, det blir bara krångligt att dra nya rör där, så det får bli tre tum från katten och bak...
Sagt och gjort, efter några veckor (dom hade så mycket att göra på avgasfirman) och för många tusenlappar senare så sitter det där!
Stort kromat 3,5-tums slutrör pryder det hela (ickeperforrerat sådant, det blev för dyrt annars ju!).
Dags att vrida om nyckeln och köra därifrån....hmmmmmm...det låter ...hmmmm....annorlunda....det låter mycket också.
Några dagar senare kommer Patte till insikt att det kanske inte var så bra ide.
Först och främst så låter bilen som en Trabant i en plåthink, för det andra så smäller det lite när man släpper på gasen (men det är bara rejsigt tycker han i början...).
Värst av allt, kompisar som åker bak drabbas av mystiskt illamående efter längre turer...
jaa, storleken på baggaget och resonans vid 3000 varv/110km/h på femman råkar vara prick avstämd med resonansfrekvensen för hans polarens Kricke kranium (han har ett stort huvud!)
Effekten har ökat litegrann (mätt med Pattes bakdel) , men det känns som att bilen drar sämre på låga varv...
Hmmm...var det rätt gjort??
Svar: nope...
Vad Patte har missat är att han har:
1. Sugmotor med liten volym.
2. Orginal grenrör och katalysator kvar.
3. Övergång från kanske 1,7 tum till 3 tum gjord på måfå där den passade bäst avgasmecken under karrosen.
Denna "trimm" gav pyttelite extra toppeffekt, men missanpassade rörstorlek ger upphov till alla möjliga sorts resonanser, stående vågor och konstiga dippar på vridkurvan.
3-tums rör är definitivt på tok för stort för Pattes bil, även om hans idol "Mazdamannen" har sådant på sin bil.
Vad skulle vara optimala systemet på sådan bil? Hmm...troligtvis ett välutformat extraktorrör, kopplat genom mjuka böjjar till friare katalysator, sen vanliga 2-tums rör till lite friare slutdämpare...om man måste ha flashigt slutrör, välj gärna att perforrerat sådant så slipper du stå ut med gälla resonans som ofta uppstår på sugmotorer när avgaser lämnar ett tvärt avhugget rör. (Tänk dig kanonmynning med hål på sidorna)
Avgaser är varma och dom kyls ner allt eftersom dom förflyttar sig genom rören.
Allmänna aslagen (PV=nRT) säger att volymen för varm gas är större än för kall gas, dvs. det är första biten från motorn som räknas mest, och det är där som grova rör hjälper...
En sugmotor kan också få hjälp av. s.k. extraktorprincipen där ljudvågorna hjälper tömning av cylindrar.
Detta hjälper dock oftast vid vissa varvtal (beroende på längden på grenrören), och kan ge lite skumma vridkurvor.
Effekten märks tyvärr mest på tvåtaktsmotorer som inte har några ventiler utan är beroende av "tvångsevakuering" av gaser...
Beräkning av extraktorrör är lite av svart konst och jag har en känsla av att många har vagt koll på hur resultaten kommer att vara.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)