Det knackade på dörren..det var min cykel som inte ville vara i lekstugan mera..kanske Dakotan bråkade med han..(vem vet...)
Så jag sa,visst,kom i värmen du..
Jag hade precis beställt & fått hem en Trainer,från http://verktygsboden.se/ ,där man kan cykla inomhus,precis som en träningscykel fast med en riktig cykel )
Så här blev det..satte cykeldatorn på bakhjulet,så man kan se hur fort man cyklar,(toppar typ max 45km/h,(nu på rullen)med mina 16 växlar) & hur långt man cyklar )
Mange, 22 år har köpt öppen luftfilter hos lokala krängaren att sätta i sin .......... (fyll i samma som ovan).
Detta helst i kombination med ovanstående modifikation med öppen dump, allt för att höra rallyljudet från turbon... (det är såååå hääääftigt!)
Problembeskrivning:
(välj något av följande)
1. Bilen går som en skördetröska
2. Turbo som fungerade så bra har börjat ryka efter hundra mil.
3. Motor varvar inte mer än 4500 varv.
4. Motorn drar inte lika bra på höga varv, all tjut och pys till trotts.
Svar:
Din jättefräsiga S&M sportluftfilter du har köpt på "Rojne's Räjsing AB" har:
1. Släppt in så mycket skit genom sina porer att det har slitit ner turbon/motorn/kolvringar.
2. Filterolja som du sprejade på den (och naturligtvis tog du i lite extra "så det räcker") har geggat igen wolframtråden i luftmassemätaren som har sedan gått av (den hettas trotts allt vitglödgad när man stänger av motorn för att rensa skit).
Insprutningsdatorn har förståss märkt detta och kopplat om till nödprogrammet, därför kan du inte varva mer än 4500 varv samt bilen ryker.
3. Du drar in varmluft från motorrummet pga. dålig utformning/placering av filtret och det får motorn att tappa effekten.
4. 1 och 3 kombinerat.
Lösning:
Skärma av luftfiltret, se till att inte ha för mycket olja på filtret.
Kolla om filtret verkligen gör någon nytta (gärna bromspapper på samma bil som du har, kolla på internet) Köp inte okänt märke runt hörnet (även K&N kan vara dåliga, kolla t.ex. på: seansa4page.com).
Eller helt enkelt: Låt det vara som det är, dom som har konsturerat motorn är sällan så slarviga som man tror (Gäller i synnerhet filterboxar till BMW M3 samt Porsche 944/911 som oftast vinner inget i effekt med öppet luftfilter, men suger däremot i sig mycket mer damm)
Nästa vecka:
-Varför man inte ska turbokonvertera morsans Toyota Corola 87' i sin vebod.
-Är det fel att onanera flera gånger om dagen?
Bonusreportage: Gör den där sugrör-till-4-tum slutrör någon nytta verkligen?
Falu gruva är en tidigare koppargruva belägen cirka en kilometer sydväst om Falun.
Gruvan var Sveriges största gruvor och är sedan år 2001 ett världsarv.
Förutom koppar har i gruvan även brutits sulfidmalmer, zink, bly, vismut, silver och guld.
Arkeologiska och geologiska undersökningar har visat att gruvan börjat brytas mellan 850 och 1080 e. Kr.
Spektralanalyser av bronsföremål på Gotland har visat att koppar troligen hämtades från Falufyndigheten redan på 800–900-talet.
Men förmodligen så var det i slutet på 1200-talet som gruvan kom att bli känd som Falu koppargruva då man har kunnat hitta gruvan i skrivna dokument från år 1288.
Sedan dess har den blivit ett riksintresse.
De första kända privilegierna fick kopparberget av kung Magnus Eriksson år 1347 och gruvan bidrog under medeltiden till två tredjedelar av Europas kopparproduktion.
Fet-Mats
En dag år 1719 upptäckte gruvarbetarna en död kropp i ett vattenfyllt schakt i en del av gruvan som inte hade använts på länge.
Kroppen visade sig vara en man som inte verkade ha varit död särskilt länge, vilket förbryllade arbetarna då ingen gruvarbetare saknades.
Då kroppen visades upp kände en äldre kvinna igen mannen.
Det var den gamla damen Margareta Olsdotter som gått till gruvan för att arbeta i mars 1677.
Han försvann den dagen och sågs aldrig mer...
Inte förren 42 år senare fick hon se sin forne fästman, precis som han såg ut den dagen han försvann..
Fet-Mats hade nämligen bevarats av den naturligt förekommande kopparvitriolen i gruvan.
Kroppen ställdes ut i en glasmonter i Stora Kopparberget i 30 år för att sedan begravas i Stora Kopparbergs kyrka den 21 december, 1749.
Under omläggning av golvet i början av 1860-talet hittades resterna av Fet-Mats och han ställdes åter ut i en glasmonter tills han 1930 slutligen begravdes på kyrkogården.
Det sägs att Fet-Mats ibland återvänder till gruvan och retas med besökarna, bland annat genom att leda dem i fel riktning i schakten.
Det sägs ävan att besökare har sett uppenbarelsen av en man springa för sitt liv för att till slut begravas under framvällande vattenmassor.
Kanske var det så att Fet-Mats inte hörde varningar från Gruvfrun vilket var en figur som folk har trott på sedan de allra första gruvorna.
Hon sades varna arbetarna för ras.
Slog hon i berget var det bäst att ge sig upp på direkten, annars kunde det sluta illa.
En anledning till att historier om gruvrået uppkommit är att gruvarbetarna drömde om stora oupptäckta malmfyndigheter.
I en sägen berättas om ett möte med gruvrået, där hon sagt att hennes syster bor i ett berg med dubbelt så stora rikedomar.
Berättelser förekommer också där gruvrået gjort så att män inte hittar tillbaka till en nyupptäckt fyndighet.
Många sägner kan ses som varningssägner, där gruvarbetare kunde lära av berättelsen och inte vara för giriga i sitt arbete.
Zatzy namnet i graven.
Zatzy.com har varit platsen för många streetracers tidiga fostran – ett forum som för bland annat undertecknad öppnade ögonen för glädjen med hobbybilar och även nattliga utmaningar i skydd av mörkret.
Inte alltid så PK, det var det som gjorde det så himla bra!
Det var alla bilnördars ”Flashback” där rykten startades, späddes på och dementerades.
Och det fanns på riktigt också.
Zatzy ordnade träffar här och där.
Hur många var med när det arrangerades burnout-tävling och fryst pizza-ätar-tävling hos MDS i Västerås till exempel?
Swippe sprang omkring och sa åt folk som inte skötte sig.
Lövan var ”head of security”, och MDS-Patrick var kung som dök upp med sin Lamborghini Diablo.
Zatzy träff i Västerås 2002
(Kul med en Manta,7:05 i filmen,som bränner däck )
Och vilken glädje när ett gäng medlemmar lyckades ”få” tv-tid under en demonstration utanför Big Brother-huset!
Med tutorna intryckta och basarna på max var det många som fick upp ögonen för forumet.
Zatzy vs Big Brother
Bland de ögonblick som många av oss kommer minnas är den fina uppbackningen som forumets största fanboy 14-årige ”Viper89″ fick när han tappade sin kamera i marken så den gick sönder.
Hans viktigaste verktyg!
Medlemmarna gick ihop och la in pengar så han kunde köpa en ny.
En tidig crowd-funding!
Året var 2003 och idag är Joakim Skagerlind 26 år och skrattar gott åt sin sköna livshistoria som jag nedtecknade här.
2008 köpte forumet som då hade 40.000 medlemmar sin första reklamplats – för 12.000 kronor fick de synas på en stortavla vid Norrtull hela mars.
”Du kör för fort” och ”det gör vi också :-) ” meddelades bilisterna, och Andreas Andersson som drev sajten uttalade sig i Dagens Media:
”- Det finns väl alltid de som tycker att man alltid ska hålla hastighetsbegränsningarna och visst, det ska man väl göra, men ibland måste man ju få köra lite fort också. Annars försvinner allt det roliga med snabba bilar”
Zatzys reklamplats,2008
Det var många läsvärda trådar om allt från It´s Fun-Porschen och Ghost Riders härjningar till Dahlbäck-Golfen och diskussioner om EDPS och EDPR.
Här hängde Syclone-Robban, Supramannen, Wok-Björn och andra profiler som ofta syntes i Bilsport.
Men tiden sprang ifrån det gamla forumet och många projekttrådar hamnade istället på Garaget, och nu sker det mesta på Facebook.
Zatzy som ursprungligen grundades av Ronnie Abrahamsson såldes till Egmont-förlaget och knöts till Auto Motor & Sport, men det gick inte riktigt att ruska liv i det.
Nu försvinner namnet och forumet ska heta ”Bilsnack” och bli en närmare del av tidningen.
Vi önskar lycka till och tackar för den tidiga fostran i bilämnet och bilbusandet som många av oss fått!
Zatzy blir Bilsnack!
För några år sedan köptes Zatzy av Egmont Publishing och tanken var att låta forumet fortsätta leva utan att göra några större förändringar.
Nu ändrar vi en aning på den strategin.
I november byter Zatzy namn till auto motor & sport Bilsnack och forumet blir alltså en del av bilmagasinet auto motor & sport.
Zatzy var från början ett streetraceforum men eftersom diskussionerna om streetracing bit för bit har flyttats över till andra platser väljer vi att "nystarta" forumet med namnet Bilsnack.
Vi har förstås också märkt hur frustrerade ni användare blir på att det ligger så många blinkande annonser på Zatzy.
Den nya sajtdesignen knyter an till automotorsport.se och har betydligt färre, men något större, annonser.
Vi väljer också att tacka av många av våra moderatorer, som gjort en fantastisk insats i forumet under många års tid.
Både vi på Egmont och besökarna är verkligen tacksamma för all den tid och energi som ni lagt ned.