torsdag 19 september 2013
onsdag 18 september 2013
Dagbok
2008 28 Juli [13:23]
Var hos Eva en gång till under
veckan,hjälpte till med hö & så,var kul,men varmt &
svettigt.
Vann 4 auktioner igår,men bara
t-shirtar typ,& har ett steg till Mantan på gång.
Jupp,Mantan ska igång,har beställt
besiktning,påställning & försäkring på måndag den 4de
Augusti.
Även fått paket på posten idag,ska
vara 2.5” hdd adaptern.
Ska hämta den sen,är så varmt ute
nu.
Var på Torp & fick ett lime-grönt
glas.
tisdag 17 september 2013
Har du..
Har du...
Följt Skilda Världar? Knappast
Snott någons mobil? Nope.
Varit medvetslös? Nope
Sagt nej till ett samlag? Eh..skulle inte tro det va..
Varit full på ett släktkalas? Nope
Gjort något riktigt dumt? Kanske )
Gjort något som du verkligen ångrar? Ingen aning
Varit full i skolan? Nope
Blivit portad från en krog? Nope
Slagit sönder en tv? Nope
Fått barn? Nope.
Åkt ambulans? Nope
Gjort nåt olagligt? Typ vardagligen :P
Blivit polisanmäld? Kanske :P
Slagit ner någon? Nope
Slagit någon blodig? Nope
Skämmts över dina föräldrar? Säkert nån gång när man va yngre.
Skämmts för din bästa kompis? Nej.
Ätit ur en papperskorg? Nope
Den senaste veckan, har du:
Gråtit? Nope.
Köpt någonting onödigt? Aldrig
Sjungit? Skulle inte tro det )
Varit sjuk? Inte mer än vanligt :P
Varit nervös? Ibland
Gjort någon glad? Jag hoppas det.
Saknat någon? Jo..
Gjort något olagligt? Va fan,samma fråga igen..vad är det här..
Följt Skilda Världar? Knappast
Snott någons mobil? Nope.
Varit medvetslös? Nope
Sagt nej till ett samlag? Eh..skulle inte tro det va..
Varit full på ett släktkalas? Nope
Gjort något riktigt dumt? Kanske )
Gjort något som du verkligen ångrar? Ingen aning
Varit full i skolan? Nope
Blivit portad från en krog? Nope
Slagit sönder en tv? Nope
Fått barn? Nope.
Åkt ambulans? Nope
Gjort nåt olagligt? Typ vardagligen :P
Blivit polisanmäld? Kanske :P
Slagit ner någon? Nope
Slagit någon blodig? Nope
Skämmts över dina föräldrar? Säkert nån gång när man va yngre.
Skämmts för din bästa kompis? Nej.
Ätit ur en papperskorg? Nope
Den senaste veckan, har du:
Gråtit? Nope.
Köpt någonting onödigt? Aldrig
Sjungit? Skulle inte tro det )
Varit sjuk? Inte mer än vanligt :P
Varit nervös? Ibland
Gjort någon glad? Jag hoppas det.
Saknat någon? Jo..
Gjort något olagligt? Va fan,samma fråga igen..vad är det här..
måndag 16 september 2013
Helgens arbete
Jag fick en gammal dator av en arbetskompis,tror den gjordes strax innan Y2K )
Det var iaf en Pentium 2 på 400mhz,128mb 100mhz ram,4mb pci grafikkort,cd-rom & hårddisken funkade inte.
Bytte ut lite delar,så nu har den 512mb 133mhz ram,8mb agp grafikkort,en hårddisk på 12gb.
Sen överklockade jag datorn till 440mhz & ramminnet till 146mhz,blev skillnad i benchmark program )
Ingen aning vad jag ska ha den till,köra in windows 95 eller nått kanske )
Det var iaf en Pentium 2 på 400mhz,128mb 100mhz ram,4mb pci grafikkort,cd-rom & hårddisken funkade inte.
Bytte ut lite delar,så nu har den 512mb 133mhz ram,8mb agp grafikkort,en hårddisk på 12gb.
Sen överklockade jag datorn till 440mhz & ramminnet till 146mhz,blev skillnad i benchmark program )
Ingen aning vad jag ska ha den till,köra in windows 95 eller nått kanske )
Tog chansen att rensa lite gamla disketter jag hade liggandes,ifall man ska göra backup på nått,haha.
Så nu har jag 24st tomma disketter,nästan så man skulle lägga in nån bild på varje & ha det som jul kalender...men orka...
söndag 15 september 2013
Youtubes videos
The Legend of Zelda Rap
People Are Awesome 2011-2012
Subwoofers Are Awesome
Insane D&B/Jungle/Hiphop/R&B Drummer
America Got Talend Breakdance Street Performers
This Drummer Is At The Wrong Gig
Parkour Dubstep,Skrillex - Scary Monster & Nice Sprites
lördag 14 september 2013
Veckans retro
Husqvarna Silverpilen & Guldpilen
Silverpilen är en motorcykelmodell från Husqvarna designad av Sixten Sason.
Silverpilen såldes 1955-1965.
Den hade en tvåtaktsmotor på 175 kubikcentimeter och 9,5 hk, med en tjänstevikt understigande 75 kg.
Den låga tjänstevikten innebar att den på 1950- och 60-talet räknades som lätt motorcykel och fick köras av 16-åringar.
Åren 1957-1959 sålde Husqvarna modellen Guldpilen, en starkare och snabbare variant av Silverpilen med motor på 200 kubikcentimeter och 10,5 hk, vilken också hade en tjänstevikt understigande 75 kg och alltså fick köras av 16-åringar.
Den låga tjänstevikten uppnåddes genom att allt som ansågs oväsentligt skalades av, men viktbesparingarna resulterade också i att bromsarna blev för klena för den fart Guldpilen kunde uppnå.
Så Guldpilen (och Monarks ännu snabbare lätta motorcykel Blå Stinget med motor på 200 kubikcentimeter och 12,5 hk) slutade säljas på myndigheternas begäran då de ansågs vara för farliga.
Teknisk konstruktion
Silverpilens cylinder är av aluminium med hårdförkromat cylinderlopp.
Ramlagren får sin smörjning av växellådans olja.
Tvåtaktsmotorn arbetar med vändspolsystem av typ Schnurle och har en kolv med flat topp.
Cylindern lutar 15 grader framåt, vidare är dess centrum förskjutet 3,5 mm framåt från vevaxelns centrum. Silverpilen har bara tre växlar, pedalen sitter på höger sida om motorn.
En liten visare indikerar vilken växel som lagts in.
På samma sida som växeln sitter elsystemet av fabrikat Bosch.
Under svänghjulet sitter en platta med spolar, som alstrar ström för både tändning och direkt belysning med växelström.
Förgasaren kommer från Bing i Tyskland och är av dubbeltyp.
I det ovala huset löper två trottlar i var sin kanal.
När man drar på gas öppnar först den vänstra trotteln.
Vid fortsatt pådrag följer sedan den högra med.
Ramen är konstruerad av lätta krommolybdenrör som svetsats samman utan muffar.
Fjäderbenen bak är inkapslade med fjädrar och oljedämpning.
Framgaffeln är av enkel modell med grova gummiband som fjädrande medium.
För att hålla nere vikten användes lättmetall i bland annat skärmar, fälgar och nav.
Försäljning
Modellen hade en tjänstevikt under 75 kg och var därmed anpassad till den tidens lagstiftning för lätta motorcyklar och blev den stora önskedrömmen för de flesta 16-17-åringar.
Priset för en Silverpil år 1955 var 1890 kr.
1959 kom exportmodellen 282E med ny insvängd tank, ny sadel, nytt styre samt svänghjul av stål.
Priset var 2190 kr.
Under 1962 såldes i hela Norden endast 380 exemplar och Husqvarnas prognos på 800 st för 1963 skars ner till 100. Tillverkningen fortgick fram till 1965.
Då hade den tillverkats i över 11 000 exemplar
Silverpilen är en motorcykelmodell från Husqvarna designad av Sixten Sason.
Silverpilen såldes 1955-1965.
Den hade en tvåtaktsmotor på 175 kubikcentimeter och 9,5 hk, med en tjänstevikt understigande 75 kg.
Den låga tjänstevikten innebar att den på 1950- och 60-talet räknades som lätt motorcykel och fick köras av 16-åringar.
Åren 1957-1959 sålde Husqvarna modellen Guldpilen, en starkare och snabbare variant av Silverpilen med motor på 200 kubikcentimeter och 10,5 hk, vilken också hade en tjänstevikt understigande 75 kg och alltså fick köras av 16-åringar.
Den låga tjänstevikten uppnåddes genom att allt som ansågs oväsentligt skalades av, men viktbesparingarna resulterade också i att bromsarna blev för klena för den fart Guldpilen kunde uppnå.
Så Guldpilen (och Monarks ännu snabbare lätta motorcykel Blå Stinget med motor på 200 kubikcentimeter och 12,5 hk) slutade säljas på myndigheternas begäran då de ansågs vara för farliga.
Teknisk konstruktion
Silverpilens cylinder är av aluminium med hårdförkromat cylinderlopp.
Ramlagren får sin smörjning av växellådans olja.
Tvåtaktsmotorn arbetar med vändspolsystem av typ Schnurle och har en kolv med flat topp.
Cylindern lutar 15 grader framåt, vidare är dess centrum förskjutet 3,5 mm framåt från vevaxelns centrum. Silverpilen har bara tre växlar, pedalen sitter på höger sida om motorn.
En liten visare indikerar vilken växel som lagts in.
På samma sida som växeln sitter elsystemet av fabrikat Bosch.
Under svänghjulet sitter en platta med spolar, som alstrar ström för både tändning och direkt belysning med växelström.
Förgasaren kommer från Bing i Tyskland och är av dubbeltyp.
I det ovala huset löper två trottlar i var sin kanal.
När man drar på gas öppnar först den vänstra trotteln.
Vid fortsatt pådrag följer sedan den högra med.
Ramen är konstruerad av lätta krommolybdenrör som svetsats samman utan muffar.
Fjäderbenen bak är inkapslade med fjädrar och oljedämpning.
Framgaffeln är av enkel modell med grova gummiband som fjädrande medium.
För att hålla nere vikten användes lättmetall i bland annat skärmar, fälgar och nav.
Försäljning
Modellen hade en tjänstevikt under 75 kg och var därmed anpassad till den tidens lagstiftning för lätta motorcyklar och blev den stora önskedrömmen för de flesta 16-17-åringar.
Priset för en Silverpil år 1955 var 1890 kr.
1959 kom exportmodellen 282E med ny insvängd tank, ny sadel, nytt styre samt svänghjul av stål.
Priset var 2190 kr.
Under 1962 såldes i hela Norden endast 380 exemplar och Husqvarnas prognos på 800 st för 1963 skars ner till 100. Tillverkningen fortgick fram till 1965.
Då hade den tillverkats i över 11 000 exemplar
Bilder på Guldpilar
fredag 13 september 2013
Dagbok
2008 23 Juli [21:38]
Var på kalas hos Eva idag.
Alla var där typ.
Hände väl inget spännande där,som
vanligt.
Var till Munkedal på hemvägen,tänkte
koppla in grafikkortet,funkade inte i XP utan rätt drivrutiner,som
jag inte hade just då.
Fick tillbaka min kamera av Henke &
han fick Alexs gps.
Filterpimp har fått tag i billig vodka
& whiskey,ska nog ha en av varje,mer har jag inte råd med.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)