söndag 15 september 2013

Youtubes videos

The Legend of Zelda Rap
People Are Awesome 2011-2012
Subwoofers Are Awesome
Insane D&B/Jungle/Hiphop/R&B Drummer
America Got Talend Breakdance Street Performers
This Drummer Is At The Wrong Gig
Parkour Dubstep,Skrillex - Scary Monster & Nice Sprites

lördag 14 september 2013

Veckans retro

Husqvarna Silverpilen & Guldpilen

Silverpilen är en motorcykelmodell från Husqvarna designad av Sixten Sason.
Silverpilen såldes 1955-1965.
Den hade en tvåtaktsmotor på 175 kubikcentimeter och 9,5 hk, med en tjänstevikt understigande 75 kg.
Den låga tjänstevikten innebar att den på 1950- och 60-talet räknades som lätt motorcykel och fick köras av 16-åringar.
Åren 1957-1959 sålde Husqvarna modellen Guldpilen, en starkare och snabbare variant av Silverpilen med motor på 200 kubikcentimeter och 10,5 hk, vilken också hade en tjänstevikt understigande 75 kg och alltså fick köras av 16-åringar.
Den låga tjänstevikten uppnåddes genom att allt som ansågs oväsentligt skalades av, men viktbesparingarna resulterade också i att bromsarna blev för klena för den fart Guldpilen kunde uppnå.
Så Guldpilen (och Monarks ännu snabbare lätta motorcykel Blå Stinget med motor på 200 kubikcentimeter och 12,5 hk) slutade säljas på myndigheternas begäran då de ansågs vara för farliga.

Teknisk konstruktion

Silverpilens cylinder är av aluminium med hårdförkromat cylinderlopp.
Ramlagren får sin smörjning av växellådans olja.
Tvåtaktsmotorn arbetar med vändspolsystem av typ Schnurle och har en kolv med flat topp.
Cylindern lutar 15 grader framåt, vidare är dess centrum förskjutet 3,5 mm framåt från vevaxelns centrum. Silverpilen har bara tre växlar, pedalen sitter på höger sida om motorn.
En liten visare indikerar vilken växel som lagts in.
På samma sida som växeln sitter elsystemet av fabrikat Bosch.
Under svänghjulet sitter en platta med spolar, som alstrar ström för både tändning och direkt belysning med växelström.
Förgasaren kommer från Bing i Tyskland och är av dubbeltyp.
I det ovala huset löper två trottlar i var sin kanal.
När man drar på gas öppnar först den vänstra trotteln.
Vid fortsatt pådrag följer sedan den högra med.
Ramen är konstruerad av lätta krommolybdenrör som svetsats samman utan muffar.
Fjäderbenen bak är inkapslade med fjädrar och oljedämpning.
Framgaffeln är av enkel modell med grova gummiband som fjädrande medium.
För att hålla nere vikten användes lättmetall i bland annat skärmar, fälgar och nav.

Försäljning

Modellen hade en tjänstevikt under 75 kg och var därmed anpassad till den tidens lagstiftning för lätta motorcyklar och blev den stora önskedrömmen för de flesta 16-17-åringar.
Priset för en Silverpil år 1955 var 1890 kr.
1959 kom exportmodellen 282E med ny insvängd tank, ny sadel, nytt styre samt svänghjul av stål.
Priset var 2190 kr.
Under 1962 såldes i hela Norden endast 380 exemplar och Husqvarnas prognos på 800 st för 1963 skars ner till 100. Tillverkningen fortgick fram till 1965.
Då hade den tillverkats i över 11 000 exemplar

Bilder på Guldpilar









fredag 13 september 2013

Dagbok

2008 23 Juli [21:38]

Var på kalas hos Eva idag.
Alla var där typ.
Hände väl inget spännande där,som vanligt.

Var till Munkedal på hemvägen,tänkte koppla in grafikkortet,funkade inte i XP utan rätt drivrutiner,som jag inte hade just då.

Fick tillbaka min kamera av Henke & han fick Alexs gps.


Filterpimp har fått tag i billig vodka & whiskey,ska nog ha en av varje,mer har jag inte råd med.

torsdag 12 september 2013

Äntligen

När farsan var 17 år köpte han sig en sprillans ny Husqvarna Guldpil motorcykel. 
Top-of-the-line...det värsta som man kunde ha då med den tidens regler för körkort.
Sen sålde han den & har pratat om att skaffa en sån igen..vilket man har växt upp med att höra om & tittat på bilder..

Men nu äntligen fick han upp jakten på en sådan motorcykel som jag hittade annonsen på.
Den stod i Gränna,ca:20 mil bort.
Så vad göra?
Jo,jag jobbade 3 timmar idag, sen tog jag ledigt resten av dagen (Son of the year award?) lånade brorsans bil & släp,mötte upp föräldrarna & så åkte vi iväg )
Drygt 3 timmars körning så var vi framme,sen var det lite snack,sen äntligen åkte vi hemåt igen med motorcykeln fastsurrad på släpet. :)
Var en utflykt på 11 timmar från jag slutade jobbet tills jag var hemma ikväll,& 50 mils körning.
Snacka om nervpirrande så fort vägen guppade till så kollade man i backspegeln hela tiden!




Den här modellen byggdes alltså bara mellan 1957 till 1959 i totalt 1260 exemplar!

onsdag 11 september 2013

Roliga bilder

 Teamwork..
 "Jag skulle ha betalt extra för första klass biljett.."
 "Jag kommer lite sen till middag...
 Återvinningsspelkväll? (pjhu,långt ord)
 Undrar om hon är pigg ikväll...?
 Kom igen då!!
 Se det positiva med att vara insnöad..
Den här lappen satt i en mataffär i Uddevalla...

tisdag 10 september 2013

Linser

Nej,inte såna miffon äter..eller har i ögonen..utan linser man kan sätta på objetivet på systemkameran )
Har köpt ett polariseringsfilter & ett close-up 10x förstorningsfilter

 Med polariseringsfilter
 Utan polariseringsfilter
 Själva linsen
 Närbild på tyget på Baden-Baden stolen
 Närbild på altanräcket med close-up linsen
 Samma ställe,men utan close-up linsen



 "Spegel spegel på väggen där,vem springer runt där o här.."
 Med close-up linsen
Samma avstånd utan close-up linsen

måndag 9 september 2013

Oliver

Igår var jag hos Klas & bytte en styrled på Oliver som var lite dålig,den hade bara suttit där i 48 år.
Bytte till en riktig Opel original del,så nu lär den hålla i 48 år till )
Idag besiktade jag den.
Enda felet var att tutan var blyg & ville inte låta..alls..
Men men,ingen ombesiktning & bilen är fri i 2 år till )
CO 1.4 (gränsvärde 4.5)
broms
Vänster fram 1.5          Höger Fram 1.3
Vänster bak 0.8           Höger bak 1.0


Titta,där står dom alla på rad,Oliver,Mantan & Sigge
För att fira detta blev det en smaskig kebakpizza till middag :)