Bensinen var dyr idag.
onsdag 28 mars 2012
tisdag 27 mars 2012
Oljebyte
På Mantan med några små problem.
Domkraften tog i spoilern framme,för bilen är rätt låg,plus ojämn grusunderlag.
Jag fick lyfta upp var framhjul för sig & sätta en plankbit under bägge framhjulen.
Sen gick det bra, t.om oljefiltret kunde jag ta från motorrummet,jättelätt!
Har haft Oliver till jobbet denna veckan,& så idag såg jag att jag hade tappat en navkapsel :(
Men som tur var hittade jag den här på grusvägen när jag körde hem :)
Domkraften tog i spoilern framme,för bilen är rätt låg,plus ojämn grusunderlag.
Jag fick lyfta upp var framhjul för sig & sätta en plankbit under bägge framhjulen.
Sen gick det bra, t.om oljefiltret kunde jag ta från motorrummet,jättelätt!
Har haft Oliver till jobbet denna veckan,& så idag såg jag att jag hade tappat en navkapsel :(
Men som tur var hittade jag den här på grusvägen när jag körde hem :)
söndag 25 mars 2012
Våffeldagen
Igår tvättade jag Lejf & Hondan.
Idag var vi till Munkedal & hälsade på föräldrarna,med Hondan,sen tog vi en annan bil hem.
Min älskling är äntligen hemma! :)
Nu ska den bara ställas på,försäkras & besiktas så man får köra den..hur jag fick hem den säger jag inte ;)
Den har stått still i ca:1½ år,inte ens hälsat på Lejf & Oliver förut..nu är det endast röda bilar på gården )
Den blänker så fint eftersom Charly tvättade den )
Idag är våffeldagen,så vi åt våfflor såklart,mumsigt var det :)
Sen var det nån som softade i våran nya hängmatta,nu fattas bara paraplydrinkarna & nån som kan stå bredvid med ett palmblad & fläkta lite..nån frivillig?
Idag var vi till Munkedal & hälsade på föräldrarna,med Hondan,sen tog vi en annan bil hem.
Min älskling är äntligen hemma! :)
Nu ska den bara ställas på,försäkras & besiktas så man får köra den..hur jag fick hem den säger jag inte ;)
Den har stått still i ca:1½ år,inte ens hälsat på Lejf & Oliver förut..nu är det endast röda bilar på gården )
Den blänker så fint eftersom Charly tvättade den )
Idag är våffeldagen,så vi åt våfflor såklart,mumsigt var det :)
Sen var det nån som softade i våran nya hängmatta,nu fattas bara paraplydrinkarna & nån som kan stå bredvid med ett palmblad & fläkta lite..nån frivillig?
lördag 24 mars 2012
Veckans Retro.
Dalsland Ring
Dalsland Ring var en racerbana som låg vid Dingelviks gård i Bengtsfors kommun, Dalsland.
Banan var 1 650 meter lång.
Den invigdes den 3 juli 1966 och det kom 16 000 åskådare till premiärloppet.
Det är fortfarande det största publika arrangemang i Dalslands historia.
Banans liv blev dock kort.
Efter en olycka på Gelleråsen 1970 skärpes kraven från Svenska Bilsportförbundet.
Banan byggdes om efter de nya kraven, men publiken svek och banan gick mer eller mindre i konkurs under oljekrisen 1974.
Bengtsfors MotorClub som drev banan klarade inte av att betala årsarrendet på 5 000 kronor, varvid bonden som ägde marken plöjde upp banan för att göra potatisåker.
Idag finns bara cirka 100 meter asfalt kvar.
Allt annat är borta.
Frilansjournalisten Bengt-Åce Gustavsson har gjort en dokumentärfilm om banan för att bevara dess minne.
Filmen är över tre timmar lång och innehåller unika bilder och intervjumaterial.
Genom sitt engagemang med filmen så fick han Discovery Channels pris för bästa programidé.
Planer på en ny Dalsland Ring
2002 bildades en förening, Dalslands Ring ekonomiska förening, i syfte att bygga en ny Dalsland Ring.
Efter att ha studerat många platser valde föreningen Bredmossen, väster om väg 172 strax söder om Bäckefors, som plats för den nya banan.
Föreningen har kontakter med bland annat länsstyrelsen, kommunen och regionen, och planerar följande på platsen:
En 2,8 km lång asfalterad bana för MC/bil,
kombinerad supermotard/rallycrossbana,
402 m dragracingstrip kombinerad med flygplats då rakan blir totalt 1200 m,
gokartbana.
Området arrenderas av Neova AB, som bryter torv där.
Hur länge brytningen på den 76 hektar stora mossen skall pågå och hur den så småningom skall avslutas är under förhandling.
Förhoppningen är att den sista torven som bryts skall kunna användas som bullervallar.
Föreningen har planer på att motorbanan ska kunna användas för andra ändamål än enbart motorsport också, bland annat vill man att anläggningen ska fungera under våren för avrostning för MC och körprov för olika fordon.
Totalt beräknas anläggningen att kosta 135 miljoner (preliminärt).
Dalsland Ring var en racerbana som låg vid Dingelviks gård i Bengtsfors kommun, Dalsland.
Banan var 1 650 meter lång.
Den invigdes den 3 juli 1966 och det kom 16 000 åskådare till premiärloppet.
Det är fortfarande det största publika arrangemang i Dalslands historia.
Banans liv blev dock kort.
Efter en olycka på Gelleråsen 1970 skärpes kraven från Svenska Bilsportförbundet.
Banan byggdes om efter de nya kraven, men publiken svek och banan gick mer eller mindre i konkurs under oljekrisen 1974.
Bengtsfors MotorClub som drev banan klarade inte av att betala årsarrendet på 5 000 kronor, varvid bonden som ägde marken plöjde upp banan för att göra potatisåker.
Idag finns bara cirka 100 meter asfalt kvar.
Allt annat är borta.
Frilansjournalisten Bengt-Åce Gustavsson har gjort en dokumentärfilm om banan för att bevara dess minne.
Filmen är över tre timmar lång och innehåller unika bilder och intervjumaterial.
Genom sitt engagemang med filmen så fick han Discovery Channels pris för bästa programidé.
Planer på en ny Dalsland Ring
2002 bildades en förening, Dalslands Ring ekonomiska förening, i syfte att bygga en ny Dalsland Ring.
Efter att ha studerat många platser valde föreningen Bredmossen, väster om väg 172 strax söder om Bäckefors, som plats för den nya banan.
Föreningen har kontakter med bland annat länsstyrelsen, kommunen och regionen, och planerar följande på platsen:
En 2,8 km lång asfalterad bana för MC/bil,
kombinerad supermotard/rallycrossbana,
402 m dragracingstrip kombinerad med flygplats då rakan blir totalt 1200 m,
gokartbana.
Området arrenderas av Neova AB, som bryter torv där.
Hur länge brytningen på den 76 hektar stora mossen skall pågå och hur den så småningom skall avslutas är under förhandling.
Förhoppningen är att den sista torven som bryts skall kunna användas som bullervallar.
Föreningen har planer på att motorbanan ska kunna användas för andra ändamål än enbart motorsport också, bland annat vill man att anläggningen ska fungera under våren för avrostning för MC och körprov för olika fordon.
Totalt beräknas anläggningen att kosta 135 miljoner (preliminärt).
fredag 23 mars 2012
onsdag 21 mars 2012
Tisdag
Jag var i Munkedal efter jobbet & hälsade på föräldrarna igen.
En rolig sak hände,jag skulle ha en sak i ett skåp i köket,då ramlade det ut en lapp,från insidan av dörren,det var om nya postnummer skulle gälla i Munkedal, gällande från 1991!
21 år gammal lapp som var kvar där,haha )
Iaf,jag var ute i garaget & kollade på en sak,nånting som startade på andra försöket efter 2 år..undrar vad det kan vara för nått? ;)
En rolig sak hände,jag skulle ha en sak i ett skåp i köket,då ramlade det ut en lapp,från insidan av dörren,det var om nya postnummer skulle gälla i Munkedal, gällande från 1991!
21 år gammal lapp som var kvar där,haha )
Iaf,jag var ute i garaget & kollade på en sak,nånting som startade på andra försöket efter 2 år..undrar vad det kan vara för nått? ;)
måndag 19 mars 2012
Sommardäck
Bytte nu däck på Hondan,från rost-svarta plåtfälgar dimension 175-75-13 till svarta plåtfälgar dimension 175-75-13..(förutom bak,där är det 175-65-13)
Med andra ord,ingen jätteskillnad i storlek..
Med andra ord,ingen jätteskillnad i storlek..
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)