lördag 24 november 2018

Veckans retro

Black Friday (svenska: svart fredag) kallas i USA den dag som infaller dagen efter Thanksgiving (som är den fjärde torsdagen i november).
Det är USA:s största shopping- och readag.
Tillsammans med Cyber Monday tre dagar senare markerar det starten på julhandeln och många amerikaner börjar juldekorera och shoppa.
Många besöker föräldrar eller andra släktingar under Thanksgiving, vilket ofta innebär en resa, och de arbetar därför inte på fredagen, utan kan till exempel ägna sig åt shopping.

Namnet härstammar ursprungligen från Philadelphia någon gång före 1961, där det beskrev den stora trafik- och fotgängarökningen som kom dagen efter Thanksgiving.
Uttrycket började spridas utanför Philadelphia 1975 och är nu en allmän benämning i USA för denna dag.
En annan senare uttolkning är att det är denna tidpunkt på året då affärer och företag normalt är "back in black", när man i bokföringen kan se att året kommer att gå med vinst och inte ge "röda siffror", men detta är förmodligen en "rebranding" för att ge namnet mer positiva associationer.

Ett antal amerikanska webbutiker erbjuder billigare varor denna dag och riktar sig då även till kunder utanför USA.

Alla butiker öppnar väldigt tidigt, vissa redan vid midnatt, andra oftast klockan 5 eller 7 på morgonen, och stänger väldigt sent, oftast vid 23-tiden.

Trots att Black Friday inte är någon officiellt ledig dag i USA är alla skolor och många arbetsplatser stängda, för att möjliggöra en fyra dagars lång ledighet med Black Friday som så kallad klämdag.

Black Friday i Norden
Traditionen har tidigare inte haft något fäste i Sverige, men 2013 uppmärksammade flera svenska butikskedjor och e-handelsföretag dagen med specialerbjudanden.
Före Black Friday 2014 hade redan över 45 butiker meddelat att de skulle komma att ha erbjudanden.
Betalningsleverantören DIBS Payment Services preliminära siffror visar på ökad näthandel med 50 procent jämfört med samma dag föregående år. Ökningen är ännu större hos butiker som erbjuder rabatter.

Den uppmärksamhet som Black Friday fick i Sverige under 2013 resulterade i att försäljningen för näthandeln ökade med 100 procent jämfört med en vanlig fredag.
Det som handlades mest i Sverige under Black Friday var böcker, datorspel och filmer.

I Finland ökade näthandelsförsäljningen med 258 procent jämfört med en vanlig fredag och i Norge var motsvarande ökning 143 procent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar