lördag 27 oktober 2018

Veckans retro

Jag läste lite på nätet & snubblade in på en 3D diskussion,om SVT sändning från tidigt 80-tal,intressant tyckte jag.
Så här kommer lite inlägg från en diskussion:

Tidigt 80-tal sände vår statliga television ett experimentprogram där flera inslag var i 3D. 
Det blev så populärt att de 3D-glasögon som man fick köpa i butikerna tog slut och räckte inte till för alla. 
Programmet eller programmen borde ha sänts nån gång 82 till 84, men är inte riktigt säker. 
Och Nej, det är inte Tv-Piraterna jag syftar på. 
Känner någon till detta? 
Har någon nåt klipp? 

Är nästan säker på det var hösten 1982. Nästan.

Jag minns att det gick ett annat program än tv-piraterna som man skulle ha 3d-glasögon till. 
Ser bara den tråkiga programledaren i mitt minne. 
Men vet inte vem det var, eller vad programmet hette. 
Tror glasögonbågarna var helt vita i alla fall. 
Inget tryck alls alltså. 
Minns ett klipp med en berg och dalbana, men det kan lika gärna varit från tv-piraterna. 
Från tv-piraterna minns jag bara när de körde under en viadukt så parabolen slets av från taket. 
I övrigt minns jag bara att jag tyckte de var otrevligt kaxiga. 

Men jag själv är nästan säker på att detta program sändes en tid EFTER tv-piraterna. 
Men jag kan minnas fel. 
Det har hänt förr. 
Att det sänts ett annat 3d-program på tidigt 80-tal vet jag dock också med bestämdhet.

Om jag inte minns helt fel så visade man en del 3D-klipp i programmet "Fönster mot TV-världen" med Åke Whilney runt 1982-83.

Nya rön i 3D debatten!!! 
Lördagen den 6/11 1982 sändes det första (?) programmet med 3D-inslag. 
Det andra avsnittet/inslaget sändes följaktligen lördag den 13/11 1982. 
Mer än så känner jag alltså inte till.

Så vad gör man om man är som mig?
Jo,man köper sig ett par gamla 3D glasögon från den tiden.



Och letar upp dom avsnitten på Youtube:
Fönster Mot Världen 1/2 1982-11-06
Fönster Mot Världen 2/2 1982-11-06

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar