fredag 20 juli 2018

Projekt Donna del 13

Donnan har gått lite halv svagt & med nån varningslampa,med felkoder för t.ex kupefiltret,(som nu är bytt) & kod P0105 & P0115,som är nått med MAP givare,(den ska känna av luften i insuget eller i avgaserna för att känna hur bilen mår,typ)
Har skaffat mig en sån riktigt OBD2 mätare från ebay,som kopplas in i datorn för att kolla koder & massa annat )
Vi trodde nån slang till turbon,eller själva turbon hade havererat,för bilen gick rätt dåligt med lite ork i motorn,så jag skulle till min mekaniker,då gick bilen knappt frammåt,absolut ingen ork alls,& med ett väsande ljud från motorn..i en av backarna fick jag ligga på ettan i 20km/h,för det var allt Donna orkade med!
Vi lyfte upp bilen & kollade under vid turbon,men såg inget konstigt..
Sen startades motorn,& vi försökte lokalisera var det väsande ljudet kom ifrån,& det var från avgasrör skarvarna,för inga avgaser kom bakåt!
 Så vi tog ner hela avgassystemet,kollade var det var tätt nånstanns,det verkade vara i katalysatorn,så den kapades isär.
 Jag stog en stund & hackade sönder innehållet i katten,man kan säga det såg ut som ett getingbo,med massa små celler typ.
Så här tomt blev det )
Vi svetsade ihop det,monterade upp allt under bilen & nu gick Donna som hon skulle,fast hon rök en hel del,(kallas för Kölar,& det är fränt,enligt unga dieselförare!)
Men,varningslampan kom tillbaka,& bilen kändes lite svag ännu,så det visade sig att på katten sitter det 2 små rör,med slangar som ska gå till denna MAP sensorn,för att den ska känna av hur avgaserna är,för att justera motorn,dom slangarna var väl sönder innan,& nu satt dom inte på katten,så den givaren fick ren luft,& trodde då motorn gick fel,så den skickade in mer bränsle till motorn,(därför den rök svart).
Men jag pluggade igen dom slangarna nu,så nu slutade varningslampan lysa & bilen går som den ska )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar