söndag 28 maj 2017

Projekt Yamaha DT50MX del 7

Ja,vad har hänt med favvoobjekten )
På den riktiga Yamahan har jag bytt ut bägge handtagen,med knappar & fått dödaren att funka,gjort en egen nyckel till tändningslåset & fått ljusknappen att funka )
(Det var mycket jobb eftersom inget var inkopplat innan,så mycket läsa av el-schema.)
Så den funkar klockrent & startar på första kicken )
Har varit ute på traktorstigarna & kört en del )

 Här har jag slipat & målat extra-Yamahans tank,först svart,& sen lite mönster )
 Blev rätt fräck,då ramen är röd,& sadeln & motorn är svart )
 Ska bli kul & se hur den passar in sen )
Hjulen är på plats,& motorn också )
Gjorde nytt el-system,från att studerat el-schemat & endast kopplat in det nödvändigaste,så vägrade den starta,trots bra gnista på tändstiftet & med två olika förgasare,(en original 12mm & en trimförgasare på 16,5mm)
Men att ha bytt förgasare & reedventil från min riktiga Yamaha,så startade denna Yamahan lätt,& lät bra )
Hör så lätt den startade )
Är bara en test bensintank pålagt.
Här hörs den igen )
Vet inte varför den är på sniskan..den är det inte här på datorn..
Lät gött på tomgång utan ljuddämpare )
Testade även 16.5mm trimförgasaren på den andres Yamahans reedventils insug,den funkade också bra.
Så nått strul är det med den extra reedventilbladen jag har :/

Så vad göra medan man väntar på nya reedblad som är beställda?
Jo,bygga avgasrör )
 Överst i bild ett original avgasrör,under ett jag fick med från min brorson,tror den är från 80cc vattenkyld DT,som jag nämt innan.
 Som ni så observant ser,så passar inte den undre ljuddämparen på fler mils avstånd,då kröken svänger på fel håll!
 Vad göra då,jo,kapa & svetsa ihop den med en FS1 avgasmutter )
 Titta så lika dom är nu )
 Nästan samma böj på kröken nu )
 Svetsade även ihop ett rör & en ljuddämpare jag köpte för länge sen,sen fick jag kapa loss allt då det blev snett & tog i överallt,sen svetsa ihop allt igen & nu blev det bättre )
 Så ser den ut nu,med testtanken & nya avgasröret med ljuddämparen på plats )
Ser lite häftig ut )
Även om det ser så ut,så tar inte ljuddämparen i framgaffeln alls )
Har inte testat hur den låter än,eftersom jag inte fått nya reedventiler än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar