söndag 22 januari 2017

Projekt ljuddämpare

Har ni hört talas om Frankfurter Topf ljuddämpare?
Inte? vad ni är konstiga..;)
Dom satt på Husqvarnas Guldpil andra tillverkningsåret (1958),typ 600 byggda det året.
På farsans guldpil har han 1957 års modell,& som även satt på Silverpilens 10 åriga tillverkning.
Man ser sällan just 1958:or med rätta ljuddämpare,då folk som har renoverat motorcyklar,till exempel museum,har inte haft tillgång till sådana.
Med en prislapp på 14 000:- paret  för original(har jag hört iaf) så får man hitta på nått annat..
Och nu visar det sig att en person gjuter av en sådan ljuddämpare & säljer då nygjutna delar. 
En Guldpil 1958 med dessa speciella ljuddämpare.
 Här är en bild på baksidan av originalet.
Insidan med nån slags packning.
 Så här såg dom ut när jag fick dom )
 Här kommer avgaserna in,& går i olika kanaler för att pulsera ihop till mer kraft.
Men som ni ser fattas det baksidan,så jag fick tillverka några :)
En bit 2mm plåt,lite hålborrning,& tillverka ett fäste som jag svetsade fast,så blev det såhär )
 Insidan tog jag avgaspasta,& smetade ut över hela plåten,& skruvade ihop.
 Sen får det borras två hål i bygeln,men bäst göra det när man måttar in på motorcykeln.
I änden ska det vara ett kromrör,med en liten böj neråt..blir lite knivigare att fixa till..men nått liknande blir det nog )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar